Leestijd: 2 minuten

Wat vertel je me nu, hoor ik jullie denken. Bezig met FIRE en dan je uitgaven nog niet scherp hebben? Dat is inderdaad de situatie. Ik ben daar nog niet zo goed mee bezig geweest, maar heb er tegelijk ook geen moeite mee om dat van mezelf te accepteren en hier te vertellen.

Het is niet zo dat ik helemaal niks gedaan heb op dit gebied. Ik heb wel gebudgetteerd, maar wil graag preciezer weten waar het geld naartoe vloeit. Niet zozeer voor de vaste lasten, want die zijn bekend, maar wel voor de variabele uitgaven. Dat is een relatief grote kostenpost die ik hopelijk wat kan gaan verlagen. Maar dan moet ik dus het eerst inzichtelijk maken.

Hier in het Verre Oosten betalen we vrijwel alles elektronisch. De bank stuurt een bericht naar mijn telefoon zodra ik wat betaal, en aan het einde van de maand krijg ik een mooi overzicht per e-mail.

Dus, aan de slag. Ik wil de uitgaven indelen in categorieën, dat lijkt me het makkelijkst werken. Even een half uurtje zitten met het betaaloverzicht van vorige maand, en dan zijn we van start. Zo gepiept! Niet dus…

Al snel liep ik tegen twee problemen aan:

  1. De meeste betalingen in het maandelijkse betaaloverzicht staan beschreven met de naam van het bedrijf (winkel, restaurant, etc.). Op zich logisch, maar ja…ik ga vaak genoeg een klein winkeltje of restaurantje binnen waarvan ik de naam niet opmerk, laat staan onthoudt.
  2. Sommige betalingen staan op het overzicht met een wel heel weinigzeggende omschrijving. Zo verschijnt mijn kapper op de lijst als Service.

Van een aantal dingen wist ik gewoon echt niet meer wat het was. Dat schoot dus niet op.

Na een korte brainstorm besloot ik om voortaan de uitgaven dagelijks bij te houden. Voordat ik ’s avonds het licht uit doe even de betaalberichtjes op mijn telefoon checken en die verwerken. Zo heb ik meteen een dagelijkse reminder hoeveel ik die dag heb uitgegeven.

De volgende vraag was: waarmee ga ik de uitgaven bijhouden? Er zijn bijzonder veel smartphone apps beschikbaar die ons daarmee willen helpen. Maar veel van die apps zijn helemaal niet flexibel in te richten, of je hebt er een betaald abonnement voor nodig. Dat gaan we natuurlijk niet doen.

Uiteindelijk heb ik mijn eigen simpele tool gemaakt. Gewoon, in Excel, daar is tenslotte niks mis mee. En als ik er later achter kom dat het toch niet voldoet, kan ik altijd nog wat anders zoeken. Ik heb de Excel sheet opgeslagen op Google Drive (15 GB gratis opslag), zodat ik het overzicht op mijn laptop en smartphone altijd gemakkelijk kan inzien en bijwerken.

Voorlopig ga ik alleen nog even aan de slag met het invoeren van de dagelijkse gegevens. Zodra er voldoende informatie in de sheet staat, ga ik verder werken aan rapportage enz.


 

Deel op social media:


Abonneren via e-mail:
Wil je een e-mail ontvangen zodra er een nieuw artikel op fareastfire.nl is gepubliceerd? Abonneer je dan gratis (uitschrijven is mogelijk):