Leestijd: 4 minuten

Ik ben momenteel in Nederland voor mijn werk en heb mezelf vandaag getrakteerd op een avondje laat naar bed vanwege de temperatuur. Tevens een goed excuus om een artikel te schrijven.

Einde contract telefoonabonnement

Het is deze maand precies twee jaar geleden dat ik een nieuw abonnement voor mijn mobiele telefoon afsloot, en dat betekent dat het contract deze maand afloopt. Bij dat contract heb ik twee jaar terug ook een nieuw toestel genomen. Mijn vorige toestel was “op” na drie jaar zeer intensief gebruik. Die slijtage lijkt altijd snel te ontstaan, maar als ik dan bekijk wat ik er allemaal mee doe, is dat misschien niet zo vreemd:

  • E-mail
  • Nieuws lezen
  • Blogs lezen
  • Websites bezoeken
  • Contact houden met vrienden, familie en collega’s via WhatsApp en nog drie andere chatdiensten
  • Foto’s en video’s maken
  • Boeken lezen
  • Muziek en radio luisteren
  • Netflix kijken
  • Gebruiken als wekker
  • Gebruiken als zaklamp
  • Gebruiken als wifi hotspot als ik onderweg ben
  • Gebruiken als kompas
  • Kaarten raadplegen
  • QR-codes gebruiken
  • Hotels boeken
  • Gebruiken als rekenmachine
  • Navigeren in de auto
  • Files opzoeken
  • Vertrektijden van het openbaar vervoer opzoeken
  • Bankzaken
  • Notities bijhouden
  • Vertalen
  • Mijn kalender beheren
  • Inchecken voor vluchten
  • Taal leren
  • Sharebikes reserveren
  • Bier opzoeken en inchecken (I plead guilty)

Wat leven we toch in een mooie tijd…al die functies in één apparaat dat in mijn broekzak past!

Tegelijk heeft het me wel een aardige cent gekost. Voor het toestel heb ik gedurende de looptijd van het contract in totaal zo’n 650 euro betaald. Helemaal geen goeie deal, want dat was ook ongeveer de prijs van het losse toestel. Het is helaas de gebruikelijke situatie in het land waar ik woon, wanneer je een actueel model smartphone wilt hebben.
Overigens: het toestel heeft me gedurende die twee jaar nooit in de steek gelaten. Niet qua hardware, maar ook niet qua software. Hulde!

Hoe een smartphone slijt

Ik behandel mijn telefoon niet met fluwelen handschoentjes, maar wel met een redelijke mate van voorzichtigheid: cover eromheen, screenprotector erop, en af en toe een keertje afpoetsen. Op wat krasjes na is er aan de buitenkant weinig slijtage te ontdekken.

Maar gaan we naar de batterij kijken, dan wordt het een ander verhaal. Vrijwel alle moderne smartphones hebben een lithium-ion batterij, genoemd naar de chemische samenstelling van het materiaal in de batterij. Volgens onderzoek gaat een lithium-ion batterij gemiddeld twee tot drie jaar of zo’n 300 tot 500 volledige laadcycli mee.

Met mijn intensieve gebruik moet ik iedere dag opladen. Dat zijn dan geen volledige laadcycli (de batterij is nooit helemaal leeg), maar laten we zeggen dat ik mijn batterij verslijt na zo’n 700 tot 800 keer laden. Dat betekent dat ik na ongeveer twee jaar met een versleten batterij zit. En dat klopt ook wel: de batterij van mijn huidige toestel, nu twee jaar oud, is echt niet meer in orde. Ik moet nu halverwege de dag vaak al bijladen.

Vroeger was alles beter

Mijn vorige smartphones hadden allemaal een vervangbare batterij, en dus kon ik het probleem van de versleten batterij eenvoudig oplossen. Nieuwe batterij bestellen voor 30 euro, klepje eraf, nieuwe batterij erin, klaar! Het toestel kon zo zeker nog een jaar extra mee.

Misschien was dit wel té gemakkelijk in de ogen van de fabrikanten. Een hedendaagse smartphone van een beetje kaliber heeft een “ingebouwde” batterij, die niet zomaar te vervangen is.
Althans…hij kán natuurlijk wel vervangen worden, maar daarvoor zijn dan wel speciaal gereedschap en expertise nodig. Met andere woorden: dat kan ik beter niet zelf gaan doen. Kosten voor mijn toestel: bijna 100 euro.

Conclusie

Eerlijkgezegd baal ik ervan. Ik heb veel liever een telefoon waarvan ik de batterij zelf kan vervangen, dan kan ik – net als vroeger – met een eenvoudige ingreep de levensduur van mijn smartphone verlengen.

Ik heb me daarom voorgenomen om het vanaf nu anders aan te pakken:
Zolang het nog gaat, laad ik mijn toestel gedurende de dag bij vanuit het stopcontact of met een battery pack. Niet ideaal, maar wel zonder extra kosten.
Zodra de batterij echt totaal versleten is, ga ik op koopjesjacht. Ik heb gemerkt dat na introductie van nieuwe telefoontoestellen in het Verre Oosten de telecomaanbieders vaak binnen een paar maanden hun “overjaarse” voorraad gaan dumpen. Ik kan dan bij het afsluiten van een nieuw contract een spiksplinternieuw toestel van de voorgaande generatie kopen voor minder dan 100 euro. Bijna dezelfde prijs dus als voor het vervangen van een batterij, en ik krijg daarvoor een toestel dat nog prima bij de tijd is.

Als ik met dat toestel van 100 euro dan weer twee jaar vooruit kan, schrijf ik maandelijks ongeveer 4 euro af, in plaats van de 27 euro per maand die het me de afgelopen twee jaar heeft gekost.

Deel op social media:


Abonneren via e-mail:
Wil je een e-mail ontvangen zodra er een nieuw artikel op fareastfire.nl is gepubliceerd? Abonneer je dan gratis (uitschrijven is mogelijk):