Aan het begin van elke maand krijg ik al jarenlang een rekening voor mijn Nederlandse VOIP (Voice-over-IP, ofwel telefoon via internet) abonnement voor de huistelefoon. Het is een erfenis van mijn emigratie, ontstaan uit een verkeerde inschatting van wat handig zou zijn zodra ik naar het Verre Oosten ging verhuizen.

Mijn Nederlandse huistelefoon

De gedachte was dat ik regelmatig met vrienden en familie in Nederland aan de telefoon zou hangen, en misschien ook wel eens een bedrijf of overheidsinstantie in Nederland zou moeten bellen. Ik had daarvoor een draadloze telefoonset en een VOIP adapter (een apparaatje waarmee je een gewone huistelefoon kunt gebruiken om via het internet te bellen) aangeschaft en een bijpassend abonnement afgesloten bij Budgetphone.

Contact met vrienden en familie heb ik gelukkig gewoon kunnen houden, maar dat doen we vandaag de dag natuurlijk niet meer met een huistelefoon. Dat was eigenlijk ook al wel zo toen ik emigreerde, dus waarom ik toch dacht een huistelefoon nodig te hebben is me nu een raadsel.

Contact opnemen met een bedrijf of de overheid gaat meestal prima via e-mail, en als het echt moet, kan ik altijd nog bellen met mijn mobiel.

Het is zelfs zo dat mijn huistelefoon al minstens drie jaar niet meer was aangesloten. Het abonnement heb ik half onbewust in mijn gedachten in de categorie “altijd handig” geplaatst. Kosten: EUR 4,50 per maand, terwijl ik het dus letterlijk niet gebruik. Deze week heb ik het abonnement dan eindelijk opgezegd.

Mijn Nederlandse mobiel

Overigens heb ik nog wel een abonnement lopen voor mijn Nederlandse mobiele telefoon. Of eigenlijk: voor een Nederlandse SIM-kaart. En dat abonnement houd ik, om twee redenen. Allereerst kom ik regelmatig in Nederland voor werk of een privébezoek (nu even niet natuurlijk, maar dat komt weer). Ik vind het handig dat ik kan bellen en online kan zodra ik op Schiphol uit het vliegtuig stap. En dat wil ik dan graag doen met het mobiele telefoonnummer dat ik al ruim 20 jaar heb (over erfenissen gesproken).

Ik heb dat als volgt gedaan: voordat ik emigreerde, heb ik een abonnement afgesloten bij Simyo met de kleinste (goedkoopste) bundel. 100 minuten bellen per maand voor EUR 3, zonder mobiel internet. Een internetbundel kan ik bij Simyo per maand in- en uitschakelen via de website. Zodra ik een reis naar Nederland in het vooruitzicht heb, schakel ik op tijd een internetbundel in, en ik schakel de bundel weer uit zodra ik vertrek.

Zo betaal ik alleen voor mobiel internet in de maanden die ik daadwerkelijk in Nederland ben. Het in stand houden van het abonnement en mijn telefoonnummer kost me dus EUR 3 per maand. Die belbundel bestaat niet meer bij Simyo, maar blijft actief zolang ik hem niet wijzig. Dat houden we dus mooi zo, want de goedkoopste belbundel op dit moment kost EUR 5 per maand.

Nog een praktische tip voor als jij ook je SIM-kaart wilt wisselen als je naar een ander land reist: zorg dat je een “eject pin” voor je SIM-kaarthouder in je standaard reisbagage hebt zitten (of iets wat daarvoor kan dienen). Voor de meeste smartphones heb je zo’n pin nodig om de SIM-kaarthouder uit het toestel te halen. Minimalistisch als ik ben, neem ik zo’n eject pin én mijn SIM-kaart in mijn rugzak mee zodat ik al tijdens de vliegreis de SIM-kaart kan wisselen, en ik na aankomst op de luchthaven alleen nog flight mode op mijn toestel hoef uit te schakelen.

Mijn Nederlandse SIM-kaart en de eject pin:



Abonneren via e-mail:

Wil je een e-mail ontvangen zodra er een nieuw artikel op fareastfire.nl is gepubliceerd? Abonneer je dan gratis (uitschrijven is mogelijk):

Loading

Deel op social media: